afsaei خرداد ۱۱, ۱۴۰۳ 0 نظر

مبایعه نامه چیست؟(مبایعه نامه قراردادی است مکتوب در خصوص خرید و فروش. در مبایعه نامه تمامی جوانب یک معامله مکتوب شده تا هیچ یک از طرفین معامله نتوانند بعد ادعایی خارج از توافقات انجام شده مطرح کنند. به این ترتیب حق خریدار و فروشنده در این معامله محفوظ می‌ماند.)

مواردی مهمی که در مبایعه نامه مکتوب می‌شوند عبارت است از:

  • مشخصات هویتی خریدار و فروشنده. در هر معامله‌ای باید مشخص باشد، چه کسی فروشنده و چه کسی خریدار است. این اصل اساسی، مهم و رکن اول معامله است.
  • مورد معامله. در هر معامله‌ای باید مشخص باشد دقیقا چه چیزی به فروش می‌رسد. ماهیت کالای مورد معامله (در اینجا ملک) باید کاملا مشخص باشد تا در آینده هیچ ادعایی درباره آن نتوان مطرح کرد.
  • ثمن معامله. در هر معامله‌ای باید ثمن، قیمت یا همان ارزش معامله مشخص شود. در غیر این صورت زمینه بروز بسیاری از اختلاف در آینده شکل می‌گیرد.
  • شرایط انجام معامله. در هر معامله ممکن است طرفین برای انجام معامله شرایط و خواسته‌های مشخصی داشته باشند. در صورتی که این خواسته به عنوان شرط برای انجام معامله تعیین شود، باید کلیه موارد مطرح شده با دقت در قرارداد مکتوب شود تا در صورت عدم تحقق، بتوان برای اقدام قانونی توسط مراجع ذی‌صلاح وارد عمل شد.

با توجه به توضیحات بالا می‌توان گفت، مبایعه نامه قرارداد مکتوبی است که در آن مشخص می‌شود، چه کسی، چه چیزی را با چه قیمت و تحت چه شرایط و توافق‌هایی، به چه شخصی فروخته است. با توجه به این تعریف از مبایعه نامه، در ادامه شما را با نحوه نوشتن مبایعه نامه به صورت کاملا اصولی آشنا می‌کنیم. البته پیش از آن بهتر است با انواع مبایعه نامه آشنا شده و از میزان اعتبار هر یک مطلع شوید.

پیام بگذارید